diumenge, 4 de novembre del 2012

Cultura lliure i situacions de debat


***
Ara que ja sabem què és el programari lliure, podem fer-nos una altra pregunta.
 
Què és la cultura lliure?
S'engloba tota aquella creació i el moviment que la promou, començant per l'elaboració i difusió de cultura d'acord amb un principi de llibertat equiparables al programari lliure.
Un exemple de cultura lliure podria ser la Viquipèdia.


Exercici
A continuació hi ha breument exposades 4 situacions imaginàries (o no) que podrien succeir a les escoles del nostre país. Cal esbrinar quines d'aquestes 4 situacions són correctes, quines incorrectes i en quin grau.
Exemple: En la situació x, segur que acabaríem en companyia dels mossos d'esquadra. En la situació X hi hauria un grup de pares de l'escola que escriuria cartes de queixa al professor. La situació X és fantàstica i segur que la podem presentar a un congrés d'educació com exemple de bona pràctica educativa.
Cal argumentar les respostes.
Solament hi ha una resposta vàlida.... o no.

A- El professor d'educació física diu als seu alumnes: "Demà, tothom vindrà a classe amb unes "Nike. Air Force" per poder fer les pràctiques de basquet.

B- Som a classe fent un projecte col·laboratiu de ciències i diem als nostres alumnes: Aneu a google, cerqueu imatges sobre la terra, enganxeu-les i comenteu-les en un Word.

C- Per preparar una classe, el mestre ha confeccionat un fantàstic "PowerPoint" en el que li manquen les dues últimes diapositives, l'envia per correu electrònic als seus alumnes amb la instrucció següent: Obriu el PowerPoint, fet amb la versió 2010, i completeu les dues últimes diapositives amb les dades que falten. La propera setmana el porteu a classe per comentar-lo.

D- El professor, en una excursió, diu als seus alumnes: "Entreu a la botiga de records, agafeu les postals que vulgueu per portar-les als pares"


Resposta
A. Incorrecta. Un professor no pot demanar als seus alumnes que portin una peça de roba d'una marca determinada. Pot avisar que portin bambes, sabates, màniga curta o llarga... Si el professor sap que passaran fred o calor, o el tipus de calçat que necessitaran i que sigui còmode i adequat per a l'activitat, però no de quina marca, ja que no es pot imposar una marca per principis ètics. Cada persona escull la marca que més l'interessi, el professor no pot interferir.
Això provocarà queixes per part dels pares o tutors dels alumnes i indignació per part dels mateixos ja que no els estaran deixant escollir per sí mateixos una cosa tan fonamental com és la marca del que compren.

B. Correcta. El professor està indicant un camí a seguir per poder ajudar als alumnes a seguir millorant el seu projecte. Aquests al seu torn, tindran més informació que potser no se'ls havia acudit i més facilitats per completar el seu projecte col·laboratiu, per tant, seguiran la recomanació que el professor els hi ha donat ja que serà una activitat més del seu treball. Però ho està fent de manera incorrecta ja que no està ensenyant als alumnes que existeixen els drets d'autor. El que ha de fer és que els nens o citin al Word la font d'on han extret la imatge o que siguin ells mateixos els que facin les fotos.

C. Correcta. Ja que el que estarà fent el professor és deixar aquestes dos últimes diapositives per a que cada alumne les empleni amb el que creu que és correcte i a classe les mostrin i ell poder veure amb aquesta petita activitat que tan sols consta d'omplir dos diapositives, quins coneixements tenen els seus alumnes. En aquest cas, ho faran com una activitat més del seu aprenentatge. Però com en el cas "A", no pot decidir que ho facin amb la versió 2010 de PowerPoint. Seria millor que ho fessin amb un programa lliure com el Google Docs, ja que pot ser que no tinguin aquesta versió i com a la primera situació, alomillor els pares o tutors de l'alumne no s'ho poden permetre el comprar aquest programa i els alumnes tindran problemes per a poder seguir l'aprentatge.

D. Incorrecta. El professor està donant llibertat als alumnes per a que entrin a la botiga i agafin les postals sense comprar-les. Això és robar de forma diferent que en la situació "B". En la situació "B" el que s'està fent es copiar una imatge que té drets d'autor, cosa que implica l'incompliment de la llei de drets de l'autor, en la situació "D" s'està robant, ja que s'està agafant una imatge davant de la persona mateixa. Aquesta infricció de la llei es castigada menys severament que la de copiar un programa o imatge, com sería a la situació "B", però està molt mal vista.


Informació extreta de: Viquipèdia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Digues la teva!