En entrades anteriors... Creative Commons (CC) i programari lliure
***
Ara que ja sabem què és el programari lliure, podem fer-nos una altra pregunta.
Què és la cultura lliure?
S'engloba tota aquella creació i el moviment que la promou,
començant per l'elaboració i difusió de cultura d'acord amb un
principi de llibertat equiparables al programari lliure.
Un exemple de cultura lliure podria ser la Viquipèdia.
Exercici
A continuació hi ha breument exposades 4 situacions imaginàries (o no) que podrien succeir a les escoles del nostre país. Cal esbrinar quines d'aquestes 4 situacions són correctes, quines incorrectes i en quin grau.
Exemple: En la situació x, segur que acabaríem en companyia dels mossos d'esquadra. En la situació X hi hauria un grup de pares de l'escola que escriuria cartes de queixa al professor. La situació X és fantàstica i segur que la podem presentar a un congrés d'educació com exemple de bona pràctica educativa.
Cal argumentar les respostes.
Solament hi ha una resposta vàlida.... o no.
A- El professor d'educació física diu als seu alumnes: "Demà, tothom vindrà a classe amb unes "Nike. Air Force" per poder fer les pràctiques de basquet.
B- Som a classe fent un projecte col·laboratiu de ciències i diem als nostres alumnes: Aneu a google, cerqueu imatges sobre la terra, enganxeu-les i comenteu-les en un Word.
C- Per preparar una classe, el mestre ha confeccionat un fantàstic "PowerPoint" en el que li manquen les dues últimes diapositives, l'envia per correu electrònic als seus alumnes amb la instrucció següent: Obriu el PowerPoint, fet amb la versió 2010, i completeu les dues últimes diapositives amb les dades que falten. La propera setmana el porteu a classe per comentar-lo.
D- El professor, en una excursió, diu als seus alumnes: "Entreu a la botiga de records, agafeu les postals que vulgueu per portar-les als pares"
Resposta
A. Incorrecta. Un professor no pot demanar als seus
alumnes que portin una peça de roba d'una marca determinada. Pot
avisar que portin bambes, sabates, màniga curta o llarga... Si el
professor sap que passaran fred o calor, o el tipus de calçat que
necessitaran i que sigui còmode i adequat per a l'activitat, però
no de quina marca, ja que no es pot imposar una marca per principis
ètics. Cada persona escull la marca que més l'interessi, el
professor no pot interferir.
Això provocarà queixes per part dels pares o tutors
dels alumnes i indignació per part dels mateixos ja que no els
estaran deixant escollir per sí mateixos una cosa tan fonamental com
és la marca del que compren.
C. Correcta. Ja que el que estarà fent el professor és deixar aquestes
dos últimes diapositives per a que cada alumne les empleni amb el
que creu que és correcte i a classe les mostrin i ell poder veure
amb aquesta petita activitat que tan sols consta d'omplir dos
diapositives, quins coneixements tenen els seus alumnes. En aquest cas, ho faran com una activitat més del seu aprenentatge. Però com en el cas "A", no pot decidir que ho facin amb la versió 2010 de PowerPoint. Seria millor que ho fessin amb un programa lliure com el Google Docs, ja que pot ser que no tinguin aquesta versió i com a la primera situació, alomillor els pares o tutors de l'alumne no s'ho poden permetre el comprar aquest programa i els alumnes tindran problemes per a poder seguir l'aprentatge.
D. Incorrecta. El professor està donant llibertat als alumnes per a que entrin a la botiga i agafin les postals sense comprar-les. Això és robar de forma diferent que en la situació "B". En la situació "B" el que s'està fent es copiar una imatge que té drets d'autor, cosa que implica l'incompliment de la llei de drets de l'autor, en la situació "D" s'està robant, ja que s'està agafant una imatge davant de la persona mateixa. Aquesta infricció de la llei es castigada menys severament que la de copiar un programa o imatge, com sería a la situació "B", però està molt mal vista.
Informació extreta de: Viquipèdia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Digues la teva!